zaterdag , 24 augustus 2019
Home / Werken in de zorg / De Utrechtse Zorgacademie

De Utrechtse Zorgacademie

Joke Fleddérus-Rang is docent verpleegkunde en verzorging bij MBO Utrecht en de Utrechtse Zorgacademie en vertelt in een interview in de Zorg en Ziekenhuis over haar baan en hoe trots ze is op haar studenten. 

“De druk om door te stromen van het MBO naar het HBO wordt steeds groter, terwijl er een groot tekort is aan goede, gemotiveerde verpleegkundigen en verzorgenden. Waarom moet iedereen steeds maar gepusht worden om door te studeren? Vergeten we niet te waarderen waar een afgestudeerde MBO’er allemaal toe in staat is?”

Loopbaan in een notendop
“Tijdens mijn HBO-V-opleiding had ik al een bijbaan in de zorg. Ik heb in verpleeghuizen, in de gehandicaptenzorg en in het ziekenhuis gewerkt. Daardoor weet ik nu als docent wat de zorg allemaal te bieden en nodig heeft. Het werken gaf mij voldoening en ik was niet echt heel bewust bezig met het plannen van een carrière. Sommige zaken zijn bij toeval op mijn pad gekomen. Zoals bijvoorbeeld toen ik bij het Diakonessenhuis in Utrecht ging solliciteren. Ik had me goed voorbereid voor een gesprek voor een vacature voor de oproeppoule. Maar door een misverstand belandde ik bij een sollicitatiegesprek voor een plek op de longafdeling. Natuurlijk heb ik die kans gelijk gegrepen en gelukkig zagen zij het ook zitten met mij.

Eigenlijk heb ik het op die longafdeling altijd leuk gevonden om naast het werk als verpleegkundige ook andere taken te doen. Zo was ik ook op andere vlakken actief in het ziekenhuis, bijvoorbeeld als studentbegeleider. Na vijf jaar merkte ik dat ik daar graag meer mee wilde doen. Dus toen besloot ik de opleiding HGZO (hoger gezondheidsonderwijs) aan de VU te gaan volgen om mijn lesbevoegdheid te behalen.

Nog voor ik goed en wel afgestudeerd was, hoorde een oud-collega van de longafdeling dat ik de docentenopleiding deed. Zij werkte ondertussen zelf al bij de Utrechtse Zorgacademie en vroeg of ik interesse had in een baan daar. En zo werd ik docent Verpleegkunde en Verzorging.”

Contact met de werkvloer
“De eerste jaren combineerde ik mijn docentschap nog met mijn werk als verpleegkundige. Een geweldig mooie combinatie. Wat ik op de werkvloer meemaakte kon ik in mijn lessen gebruiken als casus. Het gaf mij de mogelijkheid om concrete casuïstiek uit de praktijk voor te leggen en te bespreken hoe zij het zouden aanpakken. Ik merkte dat het voor studenten motiverend is om veel met praktijkvoorbeelden te werken en dat dit het leren ook leuker maakt.

Toen ik mijn tweede kindje kreeg, was werken als zowel docent als verpleegkundige jammer genoeg niet meer haalbaar. Maar we vinden het op onze school heel belangrijk dat docenten contact houden met de werkvloer. Daarom hebben we met de zorg- en welzijnsorganisaties regelmatig overleg en nemen de docenten deel aan docentstages. Zo blijven wij als docent nauw betrokken bij de veranderingen in de zorg op de werkvloer en kunnen we onze studenten goed voorbereiden op hun stages en werkplekken.”

Klein en flexibel
“Als ik kijk naar mijn loopbaan heb ik eigenlijk altijd graag in een kleinere organisatie gewerkt. Het contact met collega’s is persoonlijker en directer. Dat merk ik ook bij ons op school. We schrijven onze eigen lesprogramma’s, kunnen snel schakelen bij veranderingen en leuke evenementen tussendoor en zijn daardoor heel flexibel. Door goed contact te houden met onze partners zorgen we er voor dat onze leerdoelen niet alleen de basis leggen voor goede verpleegkundigen en verzorgenden, maar ook goed aansluiten op de behoeftes van werkgevers in de zorg.

Maar vinden we het ook belangrijk dat we flexibiliteit inbouwen in onze lessen voor onze studenten. Daarom zijn we bezig met een traject ‘toekomstbestendig onderwijs’. In de stuurgroep zitten verschillende organisaties waar wij nauw mee samen werken. In april hebben we de kick-off en gaan we samen onderzoeken hoe we ons onderwijs zo kunnen gaan vormgeven dat we klaar zijn voor de zorg en onderwijs van de toekomst.”

Maatwerk
“Hoe ver kunnen wij als school gaan om maatwerk te leveren voor onze studenten? En hoeveel verantwoordelijkheid kunnen de studenten aan? Ook dit is een onderwerp waar we ons in de stuurgroep over buigen. Zou het niet mooi zijn als leerlingen zelf kunnen bepalen welke lessen ze in een blok willen volgen? Dat we hen een systeem aanbieden van workshops waar zij zich op inschrijven en dat ze hun inschrijving op die workshops kunnen afstemmen op dat waar ze in hun stage mee bezig zijn. Bovendien kun je hen dan de mogelijkheid geven om, als ze bepaalde dingen al beheersen, ze dit via een verslag of filmpje kunnen laten zien. Zo voorkom je dat studenten lessen volgen die niet aansluiten bij hun behoefte en ze hierdoor hun motivatie verliezen.”

Trots
“Ik ben ontzettend trots op wat mijn studenten kennen en kunnen aan het eind van hun opleiding. Ze zijn dan klaar om als verpleegkundige of verzorgende IG aan de slag te gaan. In een sector waar een groot tekort is aan gemotiveerd en deskundig personeel. Jammer genoeg lijkt het er steeds meer op dat een MBO-diploma niet als ‘voldoende’ wordt gezien. Dat MBO’ers altijd maar moeten doorstromen naar het HBO. Door die druk lijken we wel eens te vergeten om te waarderen wat een MBO-verpleegkundige of -verzorgende allemaal kan. Bovendien is het niet voor iedereen goed of haalbaar om door te stromen. Soms denk ik: “Ga eerst maar lekker werken en ervaring opdoen. Je bent zo hard nodig in deze sector.”. En als de tijd daar is kan het altijd nog. Gelukkig zijn er ook zaken als de Skills Hero (kampioen voor beste MBO-student per sector). Daar zie je wat voor ontzettend goede studenten er van het MBO komen en waartoe ze in staat zijn.”

De Utrechtse Zorgacademie is de academie van MBO Utrecht voor verpleegkundigen en verzorgenden in Utrecht. De Utrechtse Zorgacademie biedt twee opleidingen aan, die als BOL opleiding te volgen zijn. Kijk voor meer informatie over MBO Utrecht op: www.mboutrecht.nl.

Bron: Zorg & Ziekenhuis

Niets meer missen van Heel Holland Zorgt?
Volg ons dan op Instagram of Facebook en blijf up to date!

Bekijk ook

Week van Zorg en Welzijn: 11 t/m 16 maart 2019

Van maandag 11 tot en met zaterdag 16 maart vindt de Week van Zorg en …