maandag , 26 juli 2021

#GivingTuesday, de wereldwijde actiedag om goed te doen

#GivingTuesday is de wereldwijde actiedag om goed te doen. Miljoenen mensen en duizenden organisaties zetten zich op 1 december 2020 in voor wereldwijd meer solidariteit en vrijgevigheid. Een wereld die behulpzamer, rechtvaardiger, vreedzamer en kleurrijker is. Wat doe jij? 

In meer dan 70 landen zijn er talloze acties tijdens GivingTuesday. In Puerto Rico en Costa Rica, in Liberia en Kenya, in Pakistan en India. Het begon in de USA in 2012 als een reactie op Black Friday en Cyber Monday, de ultieme shopping dagen. Dagen waarbij het vooral om het hebben gaat. Het GivingTuesday initiatief op de 1e dinsdag na Black Friday is uitgegroeid tot een wereldwijde geef-beweging.

Bij de eerste Nederlandse editie in 2019 namen al ruim 300 goede doelen en andere maatschappelijke organisaties deel. Via hashtags #GivingTuesday en #watdoejij is er nu een grote social mediacampagne gestart om ook bedrijven en individuen te mobiliseren om mee te doen. De beweging wordt onder andere ondersteund door de ASN Bank, Partin en Nederland Filantropieland.

GivingTuesday gaat niet alleen over geld inzamelen. vrijwilligerswerk, goederen inzamelen of een petitie organiseren. Alles telt mee, als het maar is om een ander te helpen. Van het schilderen van het plafond bij het zieke buurvrouw tot schoolspullen voor een weeshuis in Paraguay. Zeker ook alle corona-hulpacties zijn dit jaar extra belangrijk. Acties kunnen nu starten en eindigen op GivingTuesday. Of uitgevoerd worden in de week van 1 december. Of starten op 1 december en eindigen met Sinterklaas of Kerst.

Op https://www.givingtuesday.nl/deelnemen kunnen deelnemers zich aanmelden met hun initiatief, actie of idee. Alle initiatieven staan op deze wereldkaart: https://givingtuesdaynl.ushahidi.io/views/map. Deelnemers laten zo aan de hele wereld zien wat zij doen voor een ander. En iedereen kan acties vinden om aan mee te doen.

Uit onderzoek naar aanleiding van de eerste editie blijkt dat GivingTuesday onder jongere mensen erg aanspreekt. Onder jongvolwassenen (18 tot 30 jaar) is maar liefst 64 % positief over het idee. Ook de oudere generaties zijn in grote getalen bereid om in te haken. Uit een ander recent GivingTuesday-onderzoek blijkt dat jongvolwassenen vooral aanspreekbaar zijn op het “gezien” worden met hun actie. Opvolgende generaties vinden vooral het “samendoen”, het gemeenschapsgevoel van de actie belangrijker.  De “fabel” dat jongeren niet bereid zijn tot vrijwilligerswerk en het helpen van anderen is dus zeker niet het geval!

1 december 2020 #GivingTuesday #watdoejij

 

Voor meer info, zie: GivingTuesday Nederland: www.givingtuesday.nl GivingTuesday Global: www.givingtuesday.org/global  

Niets meer missen van Heel Holland Zorgt?
Volg ons dan op Instagram of Facebook en blijf up to date!

Bekijk ook

Maak kennis met de hbo-opleiding van de HZ

Bij HZ University of Applied Sciences vind je diverse zorggerelateerde hbo-opleidingen. Op bachelorniveau biedt HZ …