Home / Zorgnieuws / #ikbenopen

#ikbenopen

Collectieve social media bewustwordingscampagne #IkbenOpen helpt Nederland gezonder te maken door openheid over psychische klachten te normaliseren. 

 YMCA Nederland lanceert voor het tweede jaar de collectieve social mediacampagne #ikbenOpen. Het doel is om Nederland in het teken zetten van mentale gezondheid en de bewustwording over openheid van psychische klachten te vergroten. Via social media roepen wij op tot het delen van een imperfecte cirkel met de hashtag #ikbenopen. De campagne wordt gesteund door ruim 100 partners uit het werkveld, waaronder het Trimbos instituut, Nederlandse GGZ, ministerie VWS en de Hersenstichting. 

Groei mentale klachten onder jongeren
Vooral jongeren tot 35 jaar lijden mentaal onder de crisis: maar liefst driekwart (74 procent) zegt tot nu toe last te hebben gehad van klachten. Daarmee zijn de geestelijke sores van jongeren vele malen groter dan die van oudere leeftijdsgroepen. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 25.000 leden van het Opiniepanel. 

“We worden allemaal geboren met een fysieke en mentale gezondheid en toch benaderen we psychische klachten als iets ongewoons, raar en vooral als een zwakte waar we ons voor moeten schamen”, zegt Leonie Burggraaf, samen met Joeri Sterringa ervaringsdeskundige en initiatiefnemer van de campagne #ikbenOpen. ”Dit zien we ook terug in de oplopende wachtlijsten binnen de GGZ.” 

Nederland is een land met een breed en groot aanbod aan mentale zorg, hulp en ondersteuning. Echter constateren wij nog te vaak dat persoonlijke belangen het maatschappelijk belang tegenwerken. Wij noemen dit “versnippering” en willen middels onze campagne motiveren tot meer domein overstijgende samenwerkingen. Onze visie is dat samenwerking mogelijk is wanneer je werkt vanuit een gemeenschappelijke deler, namelijk het creëren van een mentaal gezonder Nederland. 

#IkbenOpen | #iamwhole
Wij werken samen met het initiatief #iamwhole dat in 2016 is gestart met een Mental Health campagne voor jongeren in het Verenigd Koninkrijk. Bekende namen zijn hieraan verbonden zoals Jordan stephens, Zoe Sugg (Zoella), Ed Sheeran en James Corden. November 2018 was het eerste Music for Mental Health concert en op 5 september 2020 lanceerden zij wereldwijd in samenwerking met Lush Digital Detox Day. 

Naar verwachting sluit Japan zich dit jaar aan als derde land die in oktober een Mental Health campagne lanceert. Alle drie de campagnes hebben als doel openheid over mentale gezondheid te normaliseren en dragen die boodschap uit middels het delen van een imperfecte cirkel. 

#ikbenOpen | Platform
Naast bewustwording faciliteren wij in gedragsverandering middels ons platform #ikbenopen. Wij geloven in 365 dagen mentale gezondheid en helpen partners die zich dagelijks inzetten voor mentale gezondheid gemakkelijker vindbaar te zijn. Wij zijn ook digitaal bereikbaar voor (zorg)vragen en werken samen met Ipractice waar mensen kosteloos in contact kunnen komen met een psycholoog. 

www.ikbenopen.nu

Over YMCA
YMCA Nederland biedt een plek aan jongeren waar zij zich thuis voelen en zich kunnen ontwikkelen. Door de gedreven inzet van medewerkers en vrijwilligers bezorgt de organisatie elke doelgroep een leuke tijd. Samen lachen, talenten ontdekken en leren samenwerken is de kerngedachte van de organisatie. Op deze manier wil de YMCA een bijdrage leveren aan een samenleving waarin ruimte en aandacht is voor iedereen. Met ruim 100 partners & supporters lanceert YMCA Nederland de campagne #IkbenOpen tussen 5 t/m 10 oktober 2020: de collectieve social media challenge van Nederland met als doel mentale gezondheid bespreekbaar maken. 

Niets meer missen van Heel Holland Zorgt?
Volg ons dan op Instagram of Facebook en blijf up to date!

Bekijk ook

Oudere Nederlander voelt zich gemiddeld zes jaar jonger

Vijftigplusser is tevreden met gezondheidszorg, maar heeft weinig vertrouwen in coronamaatregelen Het overheidsbeleid ten aanzien …